تربیت سگ یک بار برای همیشه

نارسه پت
29 مرداد, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

تربیت سگ یکی از سخت ترین کارهای دنیاست چون کوچکترین رفتار اشتباه میتواند باعث بد رفتار شدن سگ میشود. برای آموزش سگ باید بدانیم چه موقع , کجا چه رفتاری را چه مجوری انجام بدهیم که سگ ببیند و یاد بگیرد. تربیت سگ یعنی آموزش دادن به سگ برای انجام کارهایی که باید و نباید در منزل انجام دهد مثل جای دستشویی و پارس کردن و….

تربیت سگ با مربی حرفه ای

تربیت سگ یک مهارته که نیاز به تحقیق و مطالعه دارد زیرا به عنوان صاحب سگ انتخاب رفتار مناسب حائز اهمیت است چرا که درست درست نگهداری از سگ تعیین کننده کیفیت زندگی سگ با صاحبش خواهد بود. اگر سگ به درستی تربیت نشده باشد هر کاری که دلش میخواهد را انجام می دهد مثل پارس کردن , به غریبه ها دندان نشان دادن و یا هر جایی مدفوع یا ادرار کند. 

تربیت سگ از چند ماهگی باید باشد ؟

بهترین موقع برای آموزش و تربیت سگ از ۲ ماهگی می باشد که با تشویق کردن برای انجام کارهای خوب و با نادیده گرفتن کارهای بد است البته اینکه چه موقع تشویق کردن و چه موقع نادیده گرفتن یک مبحثی طولانی است.

نحوه تربیت سگ چگونه است ؟

از لحظه ورود سگ به خانه باید تربیت سگ را شروع کنید شما باید تمام رفتار سگتان را زیر نظر داشته باشید که با انجام دادن حرکات خوب با تشویقی او را تشویق کرده و در صورت انجام کار نادرست با نادیده گرفتن و یا پرت کردن حواسش از انجام کار نادرست بهش یاد بدهید چه کاری خوب و چه کاری بد است.

یادتان باشد که هیچ وقت در مقابل خطای سگ او را تنبیه نکنید زیرا تنبیه در ذهن سگ شما می ماند و سگ شما را ترسو بار می آورد و ممکن است سگ شما نسبت به همه چیز ترسو شود و نتوانید تربیت سگ را بخوبی به پایان برسانید.

برای تربیت سگ با تشویقی شما میتوانید آموزش را شروع کنید و با گفتن کلمه ” نه ” به سگتان یاد بدهید چه کارهایی را نباید انجام دهد. آموزش ” نه ” به سگ یکی از مهمترین دستور تربیت سگ و اولیه برای سگ شما می باشد. بعد از آموزش کلمه ” نه ” به سگ شما باید نحوه تنها ماندن سگ در خانه را به او آموزش دهید.

تربیت سگ زمانبر است و زمانی که شما یک سگ را به خانه می آورید شب اول با گریه کردن , زوزه کشیدن و یا واق واق کردن سگ مواجه می شوید که این امر طبیعی می باشد. چرا که توله از مادر خود جدا شده و احساس نا امنی میکند و شروع به بی قراری میکند.

تربیت سگ در خانه

عکس العمل شما در مورد رفتار سگ چگونه باید باشد ؟

۱- به توله سگ اطمینان دهیم که جایش امن است و هیچ خطری تهدیدش نمیکند.

۲- کم کم به تنها ماندن عادتش دهیم که در این مورد میتوانید ار تشویقی هم استفاده کرد.

۳- بهش یاد بدهیم که تنها بماند و سر و صدا نکند. 

علاوه بر همه اینها شما باید برای سگتان یک برنامه روزانه داشته باشید و سگتان را به آن عادت دهید زیرا توله سگ یاد می گیرد که رئیس کیست و شما تعیین کننده هستین که سگ چه کاری انجام دهد و چه کاری انجام ندهد و مسیر درستی در راه تربیت سگ خواهید برداشت.

یکی از ویژگیهای مهم در مورد تربیت سگ خوش اخلاق بودن و با اعتماد به نفس بودن آنهاست. سگی که شجاع باشد از صداهای بلند , تنها ماندن , غرییبه ها , دامپزشک و یا از سگهای دیگر نمیترسد این سگ به صاحبش اعتماد دارد. زندگی با سگی که به راحتی میترسه و شروع به لرزیدن یا واق واق کردن میکند بسیار سخته و نمیشه اون را تنها گذاشت یا در جمع آنها را برد. 

چطور سگ را باید اجتماعی کرد ؟ 

توله سگ ها را باید در سن کم به چالش کشید با صداهای بلند , موقعیت های استرس آور و غریبه ها مواجه کرد. این کار مهم ترین قسمت تربیت سگ در سن پایین هست سگی که یاد گرفته نسبت به سگ های دیگر , صداهای بلند , آدم های غریبه  چطور واکنش نشان بدهد در بزرگسالی به مشکل بر نمیخورد و به این کار به اصطلاح میگویند ” اجتماعی کردن سگ ” که تا ۶ ماهگی بیشتر وقت ندارید.

آموزش دستشویی سگ :

از دیگر موارد تربیت سگ که باید به سگ آموزش داده شود آموزش دستشویی سگ در محل مناسبی که شما برایش مشخص میکنید می باشد. که می توانید با کمک از قطره ادرار و با کمی صبر و حوصله جای دستشبویی را به سگ آموزش داد. سگ ها با حس بویایی خود جای مورد نظر شما را پیدا می کنند و به مرور به ذهن خود می سپارند. 

اهمیت برنامه ریزی برای تربیت سگ :

برنامه ریزی برای تربیت سگ به سگ یاد میدهد که رئیس کیست و صاحبش شما هستید برای همین سگ از شما حساب می برد و از شما فرمانبرداری دارد و همچنین خیالش راحت میشود که غذایش سر ساعت آماده است. و همچنین از بسیاری مشکلات رفتاری مثل خشونت نشان دادن , دستشویی کردن داخل خانه و بدغذا شدن سگ پیشگیری میکند. و همینطور برای صاحب سگ آرامش خاطر به همراه دارد.

فرمانهای اصلی برای تربیت سگ :

فرمانهایی که صاحب سگ برای تربیت سگ در ابتدا لازم است که به سگ خود آموزش دهد شامل فرمانهای ” نه ” بیا ” بمون ” بخور ” نخور ” بمان ” بنداز ” بشین ” بخواب ” پایین ” اسم سگ ”  می باشد. که آموزش این فرمانها همراه با تشویقی و با صبر و شکیبایی می باشد تا در ذهن سگ شما نهادینه شود. 

تربیت سگ در حین بازی کردن :

همانطور که میدانید سگ ها موجودات با هوش , بازی گوش , پرانرژی و عاشق بازی کردن هستند و برای تخلیه انرژی نیاز به بازی و پیاده روی دارند شما می توانید در کنار بازی کردن با سگتان جسم و ذهن سگ را برای تربیت بهتر استفاده کنید و در کنار این آموزش میتوانید سگ خود را تخلیه انرژی کنید که مانع از پرخاشگری سگ می شود.

اگر فضای منزل شما مناسب برای بازی کردن نیست شما می توانید با انجام بازیهای فکری می توانید او را سرگرم گرده و از هیجان او کم کرده تا سگ برای تخلیه انرژی خود به لوازم منزل آسیب نزند و از واق زدنهای بی مورد سگ خود جلوگیری میکنید.

و در آخر اگر می خواهید در کنار سگ دلبندتان در آرامش زندگی کنید و از داشتن سگ در منزل خود لذت ببرید باید به آموزش و تربیت سگ خود اهمیت بدید. شما میتوانید در این موضوع از مربیان سگ و با مشورت یک رفتار شناس از این آموزشها بهره ببرید

تربیت سگ با تشویقی و بازی

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.